© Canva-orinoco-art-GettyImages

Wat moet je weten over Duitse snelwegen?

De Duitse snelwegen zijn anders georganiseerd dan de Nederlandse, en daarom bestaan er wel eens wat misverstanden over. Bijvoorbeeld: hoe hard mag je op de Duitse snelwegen? Zo hard je wil, toch? Hoe zit het met de andere verkeersregels? En wanneer heb je nu ook alweer die milieusticker nodig? Waar is trouwens de grootste drukte op Duitse snelwegen? En moet je nu inmiddels tol betalen? Lees het allemaal in deze blog!

Hoe hard mag je op Duitse snelwegen?

‘In Duitsland zijn snelwegen zonder snelheidslimiet’, hoor je mensen wel eens zeggen. Hoewel er in Duitsland snelwegen zijn die inderdaad geen snelheidslimiet hebben, de zogeheten autobahnen, gaat die bewering niet op voor alle wegen. Hoe zit dat dan? Hoe hard mag je op de Duitse snelwegen als er wel een limiet is? Dat hangt ervan af. De Bundestraßen zijn hoofdwegen waar doorgaans wel een snelheidslimiet geldt. De maximum snelheid op Duitse snelwegen van dit type is in principe 100 km/uur buiten de bebouwde kom, mits anders aangegeven. Als de weg echter is uitgebouwd tot een Gelbe Autobahn met 2×2 rijstroken, vervalt de limiet weer. Goed opletten dus!

Wat zijn de algemene verkeersregels in Duitsland?

Als je op autosnelwegen in Duitsland gaat rijden is het goed om enig idee te hebben van de geldende verkeersregels. Veel verkeersregels gelden zowel voor de Nederlandse als voor de Duitse snelwegen, maar er zijn een paar afwijkingen. Zo geldt voor bestuurders jonger dan 21 jaar een totaal alcohol- en drugsverbod. Bestuurders ouder dan 21 jaar mogen een maximaal alcoholgehalte van 0,5 promille in hun bloed hebben. Daarnaast is het verboden om je auto langs de snelweg te repareren als je pech hebt: je auto moet altijd weggesleept worden naar een veilige plek. Ook anders is dat kinderen onder de 12 jaar of kleiner dan 1,50 meter in de auto in een passend kinderzitje of op een goedgekeurde verhoger moeten zitten. Zo zijn er nog meer regels. Check voor vertrek de website van de ANWB om goed op de hoogte te zijn.

Hoe zit het met drukte op Duitse snelwegen?

De drukte op de Duitse snelwegen fluctueert. Het is voornamelijk druk in de zomermaanden, dan kunnen de files oplopen tot een lengte van 50 kilometer. Op zondagen en donderdagen zijn er relatief weinig files. Verder zijn er een aantal trajecten die altijd vrij druk zijn.

Dit zijn de knelpunten met de meeste drukte op Duitse snelwegen:
  • Op de A1: Bremen en Hamburg (route Osnabrück – Hamburg – Lübeck – Fehmarn)

  • Op de A3: Würzburg en Neurenberg (route Frankfurt – Neurenberg)

  • Op de A5: Karlsruhe, Heidelberg en Weil am Rhein (route Karlsruhe – Heidelberg – Bazel)

  • Op de A7:  Kempten en Füssen, Hamburg (route Würzburg – Ulm en Füssen – Hamburg – Flensburg)

  • Op de A8: tussen Stuttgart en Ulm, Günzberg en Augsburg en München en Salzburg (route Karlsruhe – München – Salzburg)

  • Op de A9: Ingolstadt (route Neurenberg – München)

Heb ik een milieusticker nodig op autosnelwegen in Duitsland?

De milieusticker is verplicht als je een Duitse stad in een Umweltzone binnenrijdt. Op autosnelwegen in Duitsland is de sticker niet nodig. Dus als je op doorreis bent, of naar een stad of dorp buiten de Umweltzone gaat, dan hoef je geen milieusticker te kopen.

Tolheffing op autosnelwegen Duitsland, hoe zit dat?

In Duitsland zijn snelwegen nog steeds tolvrij. De Duitse regering is al een tijd van plan om ooit tolheffing in te voeren op Duitse snelwegen, zowel voor binnenlandse als voor buitenlandse personenauto’s. Voorlopig is dit echter niet aan de orde. Let wel op: er zijn een paar uitzonderingen. Zo moet je wel tol betalen voor het gebruik van de Herrentunnel in Lübeck en de Warnowtunnel in Rostock. Ook wordt er voor het gebruik van bepaalde privéwegen in de bergen van Beieren een vergoeding gevraagd.

Het lijkt erop dat u Microsoft Internet Explorer gebruikt als uw webbrowser om toegang te krijgen tot onze site.

Om praktische en veiligheidsredenen raden we u aan een actuele webbrowser te gebruiken, zoals Firefox, Chrome, Safari, Opera of Edge. Internet Explorer geeft niet altijd de volledige inhoud van onze website weer en biedt niet alle benodigde functies.