Waldhügel Rheine

• Rheine - Natuurgebied Waldhügel Rheine

Wil je op avontuur in de natuur? Niet zomaar even een boswandeling maken maar iets anders? Iets speciaals? Natuur echt ontdekken? Dan weten we iets voor je.

Aan de rand van de stad Rheine ligt een uniek stukje aarde, de Waldhügel. Hoewel de naam anders doet vermoeden, gaat het hier niet alleen om een beboste heuvel. De Waldhügel is een heel bijzonder natuurgebied bij een voormalige steengroeve waar vroeger kalksteen werd gewonnen. Er is hier een enorme diversiteit aan landschappen en planten. Je kunt hier bijna 1000 verschillende soorten planten vinden waaronder ook 50 bedreigde soorten. Dit is een uitdaging waar je wel even zoet mee bent!

Je bent van harte uitgenodigd om het buitengewone van dit gebied te ontdekken: graslanden met schapen, zeldzame rozen, orchideeën, beukenbossen, steile afgronden, helderblauwe meertjes en een fantastisch uitzicht op het omliggende groene Münsterland vanaf het hoogste punt, de Waldhügel zelf. Het is hier zeker niet alleen voor natuurliefhebbers interessant maar ook voor mensen die geïnteresseerd zijn in fossielen. Er zijn hier slakken, ammonieten, zee-egels en andere fossielen te vinden. Het is een bizarre ervaring om fossielen uit de zee te zien terwijl je zelf in het bosrijke landschap van het Münsterland staat! De ontdekkingen die je hier kunt doen zijn echt bijzonder -voor jong en oud.

Inmiddels is kalkwinning in het noordelijke deel van het gebied verleden tijd. Aanvankelijk was het de bedoeling om de groeve op te vullen met aarde en bouwafval maar intussen ging de natuur haar eigen gang en er ontstond een uniek ecosysteem, zo uniek dat het een beschermde status heeft gekregen. Sinds 1994 valt dit gebied onder natuurbescherming. Er is inmiddels op meerdere plekken land teruggegeven aan de natuur. De aangrenzende steengroeve Middel is overigens nog in bedrijf en daar worden regelmatig rondleidingen georganiseerd. Kinderen kunnen hier ook op fossielenjacht en er valt genoeg buit te maken; avontuur in de natuur!

Nog vragen over de Waldhügel Rheine?

Adres